zaterdag 18 oktober 2014

Privacy Whatsapp?


Wie altijd heeft gedacht dat de berichten, foto’s en video’s die verstuurd worden via Whatsapp volledig privacy zijn heeft het mis. Wanneer de gebruikersvoorwaarden goed worden doorgelezen kom je er achter dat elke Whatsappgebruiker de chatapp toestemming geeft om de verstuurde berichten, foto’s en video’s te bewerken, te verkopen en in te zetten binnen de bedrijvensector. Jouw berichten kunnen dus tegen de privacy in over de hele wereld terecht komen.


Een half jaar geleden beloofde Whatsapp-ceo Jan Koum zijn gebruikers nog heel iets anders. Het was vlak na de overname van Facebook en Whatsapp-gebruikers waren op dat moment in paniek. Koum zegt als geruststelling  "We weten je naam niet, je adres en je e-mailadres ook niet. Dat is met opzet. Whatsapp heeft namelijk het beste voor met de privacy van zijn gebruikers. Ook nu Facebook ons heeft overgenomen is privacy nog goed." 



Koum en privacy

Dat privacy een belangrijk goed is, weet Koum heel goed. De in Oekraïne geboren internetondernemer heeft meegemaakt hoe zijn ouders werden afgeluisterd door de geheime dienst van de Sovjet Unie. 
Het is opmerkelijk dat het dat juist zijn bedrijf zich via de gebruikersvoorwaarden rechten verschaft om privacy berichten van Whatsappgebruikers te gebruiken en bewerken. Het valt allemaal binnen de juridische richtlijnen. Maar het zou zo kunnen zijn dat wanneer er een foto wordt gestuurd van je ouders dat deze aan een winkelketen zoals C&A kan worden verkocht. Hier kunnen ze dan gaan Photoshoppen en deze publiceren in een folder of blad van C&A. Hoe groot de kans is dat dit werkelijk gebeurt, is niet duidelijk. Maar als het bedrijf niet van plan was foto's, video's en berichten te verhandelen, dan had het zichzelf die rechten vast niet toegeëigend. Dit zal waarschijnlijk pas aan de orde zijn wanneer er geld in het laatje van Whatsapp moet komen.

Privacy: Niets doorverkopen, maar indekken tegen lekken van inhoud

Volgens ICT juristen is de privacy kwestie bangmakerij. De kans dat privacy gevoelige info wordt doorverkocht of in te zetten voor promotie van verschillende activiteiten is zeer klein omdat volgens hen de Pr-impact groot zal zijn en Whatsapp zelf niet ten goede komt. Het bedrijf wil zich indekken om te voorkomen dat consumenten naar de rechter stappen als er ergens een Whatsappchat, foto of video opduikt omdat dit tegen de privacy in gaat. Ook zegt men dat wanneer inhoud van berichten worden doorverkocht dit inbreuk maakt op auteursrechten. Hierbij loopt Whatsapp het risico op een auteursrechtinbreuk claim. De makers beweren zelfs dat alle afgeleverde berichten direct worden gewist van de servers.


Privacy


Geen opmerkingen:

Een reactie posten