Overname door Facebook! |
Overname door Facebook
Deze prijs van de overname door Facebook is tot stand gekomen door te kijken naar het aantal gebruikers van Whatsapp, Facebook betaald een bepaald bedrag per gebruiker. Whatsapp heeft momenteel ongeveer 450 miljoen gebruikers wereldwijd waarvan er dagelijks meer dan 320 miljoen actief zijn. Deze gebruikers zorgen dagelijks voor zo'n 30 miljard berichten via Whatsapp. Dit is dus opnieuw een grote overname door Facebook geweest, nadat ze in april 2012 het sociale fotonetwerk Instagram al overgenomen hadden. Hiervoor werd zo'n 1 miljard dollar in cash en aandelen betaald, dit is een vooral onder jongeren bekend en veel gebruikt sociaal netwerk. Instagram is bekend van het hier rechtstaande logo.
De belangrijkste vraag die bij veel mensen naar voren is gekomen naar aanleiding van de overname door Facebook luidt: Hoe gaat Facebook dit bedrag terugverdienen, aangezien Whatsapp voor veel gebruikers gratis is aangeschaft? Veel mensen gaven aan bang te zijn voor advertenties die door de berichtendienst gepubliceerd zouden gaan worden bij het gebruik van Whatsapp, maar het was Mark Zuckerberg zelf die aangaf dat advertenties niet aan de orde zouden zijn de komende tijd en dat er nog geen veranderingen aan de berichtendienst zouden plaatsvinden. In een statement heeft de oprichter Jan Koum al aangegeven dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken, want Whatsapp zou autonoom en onafhankelijk functioneren, de overname zorgt er volgens hem alleen voor dat de berichtendienst verder kan groeien en uitbreiden. Daarnaast gaf de heer Koum aan dat de berichtenservice persoonlijker zou worden, ondanks dat hij voor de overname aangaf dat hij niks over zijn gebruikers te weten zou willen komen.