Waarom Whatsapp geen advertenties heeft.
Twee mannen die samen voor 20 jaar bij Yahoo hadden gewerkt om de site
draaiende te kunnen houden. Ze waren druk aan het werk om advertenties te
verkopen. Want dit is waar Yahoo zich mee bezig hield: het verzamelen van
informatie, het aanbieden van internetpagina’s en het verkopen van
advertenties. Ze zagen hoe Yahoo in de loop van de tijd werd ingehaald door
Google, dit is een efficiƫntere en winstgevendere advertentiesverkoper. Google
wist beter waar men naar opzoek was en konden daardoor efficiƫntere informatie
verzamelen wat leidde tot hogere advertentie inkomsten.
Advertenties per persoon verschillend
Tegenwoordig weten bedrijven echt alles over jou, je vrienden en je
interesses. En ze gebruiken al deze kennis om advertenties te verkopen. Vijf
jaar geleden hebben de twee personeelsleden hun koppen bij elkaar gestoken
omdat ze hun eigen project wilden beginnen. Ze wilden met iets voor de dag
komen wat niet het zoveelste verkoopkanaal voor advertenties zou worden. Het
plan was om de tijd te besteden aan het bouwen van een dienst die mensen zouden
gebruiken omdat de werking ervan perfect moest zijn, het leven zou er
gemakkelijker van worden en wat de mensen geld zou besparen.
Advertenties venster |
Betalen aanschaf voorkomt advertenties
Door mensen te laten betalen voor aanschaf van de app kon dit mogelijk
worden gemaakt dat er geen advertenties hoefden worden verkocht. De visie van
de makers van Whatsapp was dat Whatsapp een product zou worden dat je s nachts
wakker zou houden en dat er s ochtends meteen weer voor je zou zijn. Daar
passen advertenties helemaal niet bij, wie wil er nou wakker worden met
advertenties?
Advertenties zijn meer dan alleen een verstoring van de esthetiek, een
belediging van je intelligentie en een onderbreking van je gedachtegang. Bij
ieder bedrijf dat advertenties verkoopt werkt een aanzienlijk deel dat van de
programmeurs dagelijks aan het onderscheppen van je gegevens, het aanpassen van
de programmatuur om je gegevens nog beter te kunnen verzamelen en het plaatsen
van nieuwe servers om ervoor te zorgen dat alles netjes wordt verzameld,
opgeslagen, verwerkt en doorgestuurd.
De programmeurs bij WhatsApp besteden al hun tijd aan het oplossen van
problemen, het toevoegen van nieuwe mogelijkheden en aan het soepel laten
verlopen van alles dat komt kijken bij het aanbieden van zo'n uitgebreide,
betaalbare en betrouwbare berichtendienst naar iedere telefoon waar ook ter
wereld. Jouw gegevens hebben daar dan ook helemaal niets mee te maken. Ze
interesseren de makers niet.