maandag 10 november 2014

Waarom Whatsapp geen advertenties heeft.


Waarom Whatsapp geen advertenties heeft.

Twee mannen die samen voor 20 jaar bij Yahoo hadden gewerkt om de site draaiende te kunnen houden. Ze waren druk aan het werk om advertenties te verkopen. Want dit is waar Yahoo zich mee bezig hield: het verzamelen van informatie, het aanbieden van internetpagina’s en het verkopen van advertenties. Ze zagen hoe Yahoo in de loop van de tijd werd ingehaald door Google, dit is een efficiĆ«ntere en winstgevendere advertentiesverkoper. Google wist beter waar men naar opzoek was en konden daardoor efficiĆ«ntere informatie verzamelen wat leidde tot hogere advertentie inkomsten.

Advertenties per persoon verschillend

Tegenwoordig weten bedrijven echt alles over jou, je vrienden en je interesses. En ze gebruiken al deze kennis om advertenties te verkopen. Vijf jaar geleden hebben de twee personeelsleden hun koppen bij elkaar gestoken omdat ze hun eigen project wilden beginnen. Ze wilden met iets voor de dag komen wat niet het zoveelste verkoopkanaal voor advertenties zou worden. Het plan was om de tijd te besteden aan het bouwen van een dienst die mensen zouden gebruiken omdat de werking ervan perfect moest zijn, het leven zou er gemakkelijker van worden en wat de mensen geld zou besparen.
Advertenties venster

Betalen aanschaf voorkomt advertenties

Door mensen te laten betalen voor aanschaf van de app kon dit mogelijk worden gemaakt dat er geen advertenties hoefden worden verkocht. De visie van de makers van Whatsapp was dat Whatsapp een product zou worden dat je s nachts wakker zou houden en dat er s ochtends meteen weer voor je zou zijn. Daar passen advertenties helemaal niet bij, wie wil er nou wakker worden met advertenties?
Advertenties zijn meer dan alleen een verstoring van de esthetiek, een belediging van je intelligentie en een onderbreking van je gedachtegang. Bij ieder bedrijf dat advertenties verkoopt werkt een aanzienlijk deel dat van de programmeurs dagelijks aan het onderscheppen van je gegevens, het aanpassen van de programmatuur om je gegevens nog beter te kunnen verzamelen en het plaatsen van nieuwe servers om ervoor te zorgen dat alles netjes wordt verzameld, opgeslagen, verwerkt en doorgestuurd.

De programmeurs bij WhatsApp besteden al hun tijd aan het oplossen van problemen, het toevoegen van nieuwe mogelijkheden en aan het soepel laten verlopen van alles dat komt kijken bij het aanbieden van zo'n uitgebreide, betaalbare en betrouwbare berichtendienst naar iedere telefoon waar ook ter wereld. Jouw gegevens hebben daar dan ook helemaal niets mee te maken. Ze interesseren de makers niet.