maandag 8 december 2014

Ontwijken blauwe markering van Whatsapp

WhatsApp laat sinds een tijdje zien wanneer iemand een bericht heeft gelezen aan de hand van de twee blauwe markering. Dit heeft tot paniek geleid van veel Whatsapp gebruikers omdat het namelijk nog niet mogelijk is om de leesbevestiging (blauwe markering) in Whatsapp uit te schakelen. Er zijn wel mogelijk heden om berichten te lezen zonder dat er in Whatsapp blauwe markering zichtbaar zijn.

Blauwe markeringen
 Blauwe markering WhatsApp ontwijken kan als volgt:

Stappenplan voor ontwijken blauwe markering
Door de volgende stappen te volgen kun je een WhatsApp-bericht lezen zonder dat de verzender blauwe markering te zien krijgt:

Dit is bedoeld voor mobiele telefoons die op IOS draaien!

 
1. Draait WhatsApp op de achtergrond? Druk tweemaal op de homeknop en veeg de app naar boven om hem af te sluiten. (Dit voorkomt dat je per ongeluk in de openstaande chat terecht komt voordat je de truc hebt toegepast.)
2. Start WhatsApp, maar open nog geen berichten want dan krijg je blauwe markering.
3. Open het Bedieningspaneel door vanaf de onderkant van het scherm naar boven te vegen.
4. Zet de iPhone in de vliegtuigstand door te tikken op het vliegtuigicoon aan de linkerzijde.
5. Sluit het Bedieningspaneel en open de chat die je wil lezen.
6. Klaar? Ga terug naar de lijst met chats door linksboven op Berichten te drukken.
7. Open weer het Bedieningspaneel en druk op het vliegtuigicoon. En je hebt blauwe markering voorkomen.

Hierboven staat dat je je iphone in de vliegtuigmodus zetten voordat je de chat opent om blauwe makering te voorkomen. De iPhone heeft hierdoor geen verbinding  met Wi-Fi of je mobiele internetverbinding, waardoor WhatsApp niet kan communiceren dat je een bericht hebt gelezen. WhatsApp verstuurt na het activeren van je internetverbinding niet alsnog een leesbevestiging (geen blauwe markering), tenzij je de chat op dat moment open hebt staan. Deze manier omzeilt de blauwe markering wat je dan meer privacy geeft. Wel is er een nadeel dat wanneer je je iPhone in de vliegtuigstand zet andere apps die op internet zitten niet meer werken zolang je geen verbinding hebt met internet. Ook kun je met pushberichten de blauwe markering omzeilen.

Andere methode voor ontwijken blauwe markering

Vind je wat hierboven staat omslachtig? Dan kun je ook via een andere manier Whatsapp-berichten lezen zonder blauwe markering te sturen via het berichtencentrum van je iPhone. Deze kun je openen door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te vegen. In het berichtencentrum staan de vijf laatste notificaties die een app heeft verstuurd, die kun je lezen zonder dat ene blauwe vinkje. Toch zijn er nadelen met deze methode omdat niet altijd het gewenste bericht te zien is en omdat pushnotificaties worden afgekapt, omdat deze een beperkt aantal tekens kan laten zien. Je moet hiervoor wel notificaties hebben ingeschakeld om deze truc toe te passen.

 

Handigheidjes voor een groepschat

Een groep maken

Groepschat
Je kunt een onbeperkt aantal groepen maken. Om een groepschat te maken:
  1. Open WhatsApp en ga dan naar het scherm Chats.
  2. Bovenaan het Chat scherm, tik op de Nieuwe groeps knop. Let op: je moet een bestaande chat hebben voordat je een nieuwe groepschat creëert.
  3. Typ een onderwerp of titel voor de groepschat. Dit is de naam van de groep die alle deelnemers zullen zien.
  4. Voeg deelnemers toe door op de + te tikken, of door de naam van het contact te typen.
  5. Tik op de knop Maak voor het aanmaken van de groep.


Deelnemers toevoegen

Je moet groepsbeheerder zijn om deelnemers aan een bestaande groepschat toe te voegen. Een groep kan maximaal 100 deelnemers bevatten. Wanneer je een deelnemer wilt toevoegen:
  1. Open de groepschat.
  2. Tik op het onderwerp van de groep om het Info scherm te laten zien.
  3. Tik op Voeg deelnemer toeà onderaan de deelnemerslijst.
  4. Zoek naar of selecteer contacten om toe te voegen aan de groepschat.


Deelnemers verwijderen

Je moet groepsbeheerder zijn om deelnemers uit een bestaande groep te verwijderen. Om een deelnemer te verwijderen:
  1. Open de groepschat.
  2. Tik op het onderwerp van de groep om het Info scherm te laten zien.
  3. Tik op de naam van de deelnemer die je wilt verwijderen.
  4. Tik op Verwijder {DEELNEMER} uit het menu.


Groepsbeheerders aanwijzen

Iedere groepsbeheerder kan een deelnemer als beheerder aanwijzen. Een groep kan een onbeperkt aantal beheerders hebben. Een deelnemer aanwijzen als groepsbeheerder:
  1. Open de groepschat.
  2. Klik op het onderwerp van de groep.
  3. Klik op de deelnemer die je beheerder wilt maken.
  4. Klik op Maak beheerder.



Onderwerp van de groep wijzigen

Ieder deelnemer kan het onderwerp van de groepschat wijzigen. Hiervoor doe je het volgende:
  1. Open de groepschat.
  2. Druk op het onderwerp van de groep om het Info scherm te laten zien.
  3. Druk op het huidige onderwerp
  4. Wanneer je klaar bent, druk je op Opslaan.

Reservekopie berichten WhatsApp

Aangezien je WhatsApp-chats niet worden bewaard op de server, kan er helaas geen verwijderde berichten voor je worden terug gezet. In WhatsApp 2.10.1 en later kan je de iCloud Reservekopie functie gebruiken om een kopie te maken en je chatgeschiedenis te herstellen.

iCloud Reservekopie

Door gebruik te maken van iCloud Reservekopie zullen je WhatsApp chats en media bewaard worden in je iCloud account. Let op: Om ruimte te besparen worden video's hierin niet meegenomen. Het iCloud Reservekopie proces kan een tijdje duren om te voltooien. Dit is afhankelijk van je Internet connectie en van de grootte van je reservekopie.
Je kan op elk moment een handmatige reservekopie van je chats maken in WhatsApp Instellingen > Chatinstellingen > Reservekopie en tik op Maak nu reservekopie. Je kunt er ook voor kiezen om met een zelf te kiezen frequentie automatisch reservekopieën te maken. Tik daarvoor op Autom. reservekopie en kies de gewenste frequentie.
Benodigdheden:
• Je moet iOS 5.1 of later gebruiken.
• Je moet ingelogd zijn bij iCloud ( iPhone Instellingen > iCloud).
• Documenten & Data ( iPhone Instellingen > iCloud > Documenten & Data) moet ingeschakeld     zijn.
• Op je iCloud account moet er genoeg vrije ruimte zijn voor je chatgeschiedenis en WhatsApp     foto's, Gesproken berichten, en geluidsopnames.
• Genoeg vrije ruimte op je iPhone om een kopie op te zetten.

Het gebruiken van iCloud via mobiele data

Wanneer je je zorgen maakt over het gebruik van mobiele data, raden we je aan dat je iCloud alleen een kopie maakt als je verbonden bent met WiFi. 
  • Om iCloud te beperken tot Wi-Fi, ga naar iPhone Instellingen > iCloud > Documenten & Data en zet Gebruik Mobiele Data uit.
  • Herstel chatgeschiedenis vanaf iCloud
  • Om je chatgeschiedenis vanaf een iCloud reservekopie te herstellen, zul je eerst moeten verifiëren dat er een iCloud reservekopie voor je chatgeschiedenis beschikbaar is viaWhatsApp Instellingen > Chatinstellingen > Reservekopie. Als je kan zien wanneer je laatste reservekopie gemaakt is, verwijder dan Whatsapp en herinstalleer dan de applicatie vanuit de App Store. Na het verifiëren van je telefoonnummer, volg je de instructies op het scherm om je chatgeschiedenis te herstellen. Voor het herstellen vanaf iCloud gelden dezelfde benodigdheden als voor het maken van de reservekopie in iCloud.
  • Ter aanvulling, voor het maken en herstellen van de reservekopie moet hetzelfde telefoonnummer worden gebruikt. Je kunt geen chatgeschiedenis herstellen van een ander WhatsApp account. Wanneer je een iCloud account deelt, heb je hierdoor de mogelijkheid om reservekopieën gescheiden te houden.

iPhone reservekopie

Mocht je een reservekopie hebben van je iPhone via iTunes of iCloud kun je misschien de chatgeschiedenis van WhatsApp herstellen door je iPhone te herstellen met je reservekopie.


reservekopie WhatsApp



Geen verbinding maken met WhatsApp!

Soms kun je problemen hebben met het verzenden of ontvangen van berichten, foto's of video's, of kun je geen verbinding met WhatsApp maken. Dit is meestal een probleem met de internet verbinding van je telefoon of een probleem met je mobiele aanbieder of internetaanbieder.
De meeste problemen met de verbinding kunnen als volgt worden opgelost:

Probleem oplossen van verbinding WhatsApp

  • Controleer of je de nieuwste versie van WhatsApp Messenger uit de app store gebruikt. Test daarna of je verbinding hebt met WhatsApp.
  • Start je iPhone opnieuw op: Houd de Aan/Uit-knop ingedrukt totdat "Zet uit" verschijnt. Zet de telefoon uit. Zodra deze is uitgezet, druk je op de Aan/Uit-knop om de telefoon opnieuw aan te zetten.
  • Zet in  iPhone Instellingen de Vliegtuigmodus AAN en daarna UIT.
  • Tik in  iPhone Instellingen op Algemeen > Stel opnieuw in > tik op Herstel netwerkinstellingen (Dit verwijdert al je opgeslagen Wi-Fi-wachtwoorden).
  • Verwijder WhatsApp en installeer de app opnieuw (Let op! Dit verwijdert je chatgeschiedenis. Maak eerst een reservekopie van je belangrijke chats).
  • Werk het iOS van je iPhone bij of herstel het naar de nieuwste versie voor je apparaat. 

Aanvullende probleemoplossingen voor verbinding WhatsApp

Als je een ontgrendelde iPhone of een pre-paid simkaart gebruikt, moet je mogelijk de APN-instellingen voor je simkaart aanpassen. Neem contact op met je mobiele aanbieder voor informatie en instructies om instellingen van je simkaart te wijzigen.
Sommige Wi-Fi netwerken eisen dat je eerst inlogt voordat je verbinding kan maken met het internet. Deze beveiligde Wi-Fi netwerken zijn gebruikelijk op vliegvelden en in hotels. Als je verbinding hebt met een Wi-Fi netwerk waar je normaal geen gebruik van maakt en je hebt problemen om met WhatsApp te verbinden, probeer dan een internetpagina te openen met je Safari browser om te zorgen dat je bent ingelogd en dat je een verbinding met internet hebt.
Als je je op school of op het werk bevindt en er zijn firewallbeperkingen, moet je contact opnemen met je netwerkbeheerder voor hulp bij de toegang tot verbinding met WhatsApp via je Wi-Fi-netwerk. WhatsApp is niet gemaakt voor gebruik met proxy's en VPN dienst. Daarom kan er geen ondersteuning voor proxyconfiguraties worden geboden.

Geen verbinding WhatsApp



WhatsApp account blokkeren/ deblokkeren

In het geval dat je je telefoon verliest of deze wordt gestolen, kan WhatsApp helpen ervoor zorgen dat niemand jouw WhatsApp account kan gebruiken.



Neem zo snel mogelijk contact op met je mobiele provider om je SIM-kaart te blokkeren. Het is dan niet mogelijk om op die telefoon het account te verifiëren, omdat je de mogelijkheid moet hebben om sms-berichten of telefoontjes te kunnen ontvangen om een account te verifiëren.

Nadat je gestolen SIM-kaart is geblokkeerd kan je WhatsApp activeren op je nieuwe telefoon. Hier heb je een nieuwe SIM-kaart met hetzelfde telefoonnummer voor nodig. Dit is de snelste manier om je account op je oude telefoon te deactiveren. WhatsApp kan op één telefoon en één telefoonnummer actief zijn.

Wil je WhatsApp niet met een nieuwe SIM-kaart met hetzelfde nummer op je nieuwe telefoon kunnen activeren, kan WhatsApp je account deactiveren. E-mail je telefoonnummer op de manier zoals hieronder beschreven. Onthoud dat Whatsapp niet in staat is om je te helpen je telefoon te vinden. Het deactiveren van WhatsApp is niet mogelijk vanaf een ander apparaat.


WhatsApp account

Belangrijk: Zelfs met de SIM-kaart geblokkeerd en de telefoon service uitgeschakeld kan WhatsApp, als je geen contact met WhatsApp opneemt met de vraag het account te deactiveren, gebruikt worden via Wi-Fi .


Meer belangrijke informatie over gedeactiveerde accounts:

1. Wanneer je account is gedeactiveerd, is het niet volledig verwijderd.
2. Terwijl je account is gedeactiveerd: Is je naam nog steeds zichtbaar op de Favorieten /             Selecteer Contact lijsten van je contacten. Kunnen je contactpersonen je berichten sturen, die     voor maximaal 30 dagen in een status blijven om verzonden te worden.
3. Als je je account opnieuw activeert voordat deze wordt verwijderd, kun je eventuele                 openstaande berichten op je nieuwe telefoon ontvangen en zal je nog steeds deelnemen aan       al je groepsberichten.
4. Als een gedeactiveerd account niet binnen 30 dagen opnieuw geactiveerd wordt, zal het             volledig worden verwijderd.